Praktyki zawodowe stanowią integralną część drugiego roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie informacją oraz Elektroniczne przetwarzanie informacji (dla studentów rozpoczynajacych studia w roku akad. 2023/24).
Celem tych praktyk jest przeniesienie oraz wzbogacenie wiedzy zdobytej w trakcie zajęć uniwersyteckich w rzeczywiste warunki pracy, dając jednocześnie studentom możliwość poznania potencjalnych miejsc zatrudnienia.
Szczegółowe efekty uczenia się oraz treści programowe praktyk zawodowych określone są w sylabusie przedmiotu. Dodatkowo, informacje na temat wymiaru, zasad i form odbywania praktyk zawarte są w Programie studiów pierwszego stopnia, który można odnaleźć w Załączniku nr 258 do uchwały nr 68/VI/2021 Senatu UJ z dnia 30 czerwca 2021 r. (s. 9).
- Studenci drugiego roku studiów I st. na kierunku Elektroniczne przetwarzanie informacji (rozpoczynający studia w roku akad. 2023/2024)
- wymiar godzinowy praktyk: 60 godz.
- liczba punktów ECTS: 2 ECTS
- opcje do wyboru: firmy lub instytucje publiczne prowadzące działalność w obszarach: programista i projektant aplikacji internetowych, user experience designer oraz webwriter
- Studenci drugiego roku studiów I st. na kierunku Zarządzanie informacją
- wymiar godzinowy praktyk: 120 godz.
- liczba punktów ECTS: 5 ECTS
- opcje do wyboru: przedsiębiorstwa, instytucje samorządowe i państwowe, ośrodki informacji, firmy infobrokerskie, biblioteki, archiwa i inne ośrodki, w których gromadzi się, przetwarza i udostępnia informację
Za organizację i nadzór nad praktykami zawodowymi odpowiedzialna jest mgr Małgorzata Stanula. Wszelkie pytania oraz wątpliwości dotyczące praktyk można kierować bezpośrednio na adres e-mail koordynatora praktyk lub podczas dyżurów pracownika.
mgr Małgorzata Stanula
pok. 3.375
e-mail: malgorzata.stanula@uj.edu.pl
Mgr Małgorzata Stanula, zgodnie z obowiązującymi zasadami, dostarcza studentom komplet informacji dotyczących procedur związanych z rozpoczęciem, przebiegiem oraz zaliczeniem praktyk zawodowych.
- Praktyk powinna odbywać się w:
- studenci kierunku Zarządzanie informacją: ośrodku informacji, firmie infobrokerskiej, bibliotece, archiwum lub w innych jednostkach, w których gromadzi się, przetwarza i udostępnia informację;
- studenci kierunku Elektroniczne przetwarzanie informacji: firmy lub instytucje publiczne prowadzące działalność w obszarach: programista i projektant aplikacji internetowych, user experience designer oraz webwriter.
- Ostateczną decyzję o miejscu odbycia praktyki podejmuje opiekun praktyk. Niemniej student może sam znaleźć miejsce odbycia praktyki pod warunkiem, że uzyska ono akceptację opiekuna praktyk.
- Jednorazowy pobyt w placówce, w której realizowana jest praktyka, nie może być krótszy niż 5 godzin.
- Praktyki nie można odbywać w terminie zajęć.
- Należy skontaktować się z opiekunem praktyk w celu ustalenia miejsca praktyki i odebrania: skierowania, programu praktyk oraz dziennika praktyk.
- Termin i miejsce praktyk wakacyjnych należy uzgodnić najpóźniej do końca sesji letniej w czerwcu.
- Bez konieczności odbywania praktyki zaliczenie otrzymują osoby, które przepracowały w jednostkach wskazanych w pkt. 1, co najmniej 1 miesiąc w pełnym wymiarze czasu pracy lub odpowiednio dłużej w przypadku niepełnego wymiaru czasu pracy w ciągu ostatnich 4 lat (za pracę rozumie się także zadania wykonywane w ramach wolontariatu). W tym trybie zaliczenie praktyki uzyskuje się na podstawie stosownych zaświadczeń z zakładu pracy.
Osoby, które chcą uzyskać zaliczenie praktyk na podstawie wykonywanej pracy zawodowej (lub wolontariatu) składają odpowiednie podanie przez USOSweb, dołączając zaświadczenie z zakładu pracy.
W zaświadczeniu powinny się znaleźć:
- okres zatrudnienia danej osoby,
- szczegółowo wymienione obowiązki i zadania, które wypełniał/a student/ka w danej firmie/instytucji. Muszą one być związane z szeroko rozumianym zarządzaniem informacją (dotyczy studentów na studiach Zarządzanie informacją) lub kierunkami kształcenia w ramach studiów Elektroniczne przetwarzanie (dotyczy studentów na studiach Elektroniczne przetwarzanie informacji),
- opinia o pracy studenta/ki.
Wzory dokumentów:
- Dziennik praktyk (formularz sprawozdania z odbycia praktyki studenckiej),
- Deklaracja praktyki
- Wzór umowy o organizację praktyki studenckiej.
Dokumenty, zarządzania:
- Programy studiów
- Karta opisu przedmiotu (sylabus) dla studentów Zarządzania informacją,
- Karta opisu przedmiotu (sylabus) dla studentów Elektroniczne przetwarzanie informacji.